Възходът на безполовия парфюм
“Господи, мириша на приятеля ми!”
Това бяха буквално думите, които възкликнах, когато за първи път се напръсках с Aqva Divina на Bvlgari, който ми беше донесен от моя приятел при последното му пътуване по работа в Швеция.
И въпреки, че не е промотиран от марката като унисекс, това е първия аромат от колекцията Aqva Divina, който включва само “мъжествени” нотки.
Дали ми хареса? Определено, да. Нося ли го често? Да, особено през лятото, когато ароматът най-добре се разгръща в близост до морето.
Определянето на цветните и плодовите нотки като женствени, а пикантните нотки като мъжествени е доста архаичен възглед, който е продукт на години и години мощен маркетинг в посока ясно дефиниране на социалните роли на половете.
Според Kim-Van Dang, собственик на KVD NYC: “Цветята и дърветата идват от природата. Защо тогава мъжките аромати държат монопола при дървесните нотки, а дамските аромати – при цветята? Отговорът се крие в една, единствена дума: маркетинг.”
В последно време и по-конкретно през последните три години, популярността на унисекс модата расте с всеки изминал ден. Все повече и повече хора се разграничават от стандартните социални рамки на пола и свободно носят ухания, които са предназначени за противоположния пол.
И така, как изобщо унисекс стана популярна тенденция и трябва ли да я възприемаме като поредната мода, която идва и си отива със сезоните или е пуснала по-дълбоки корени към днешна дата?
Унисекс парфюми във времето
Нека да изясним, унисекс не е нещо ново. През 1910-те години, Габриел Шанел наложи безполовия тон в дамската мода, въвеждайки панталоните.
В парфюмната индустрия, Calvin Klein бе един от пионерите при въвеждането на концепцията за полова неутралност, лансирайки унисекс аромата – CK One през 1994 г. Уханието, което съдържа нотки на бергамот, жасмин и индийско орехче е класически фаворит на много мъже и жени до ден днешен.
През 2015 г, Calvin Klein за пореден път се изправиха срещу статуквото и въстанаха срещу половите рамки поставени от обществото с най-новия си безполов аромат – CK 2.
Покрай пикси прическата на Туиги, двуполовите представления на Дейвид Боуи (спомняте ли си персонажа на Зиги Стардъст?), Принс и дамските костюми на Ив Сен Лоран, вдъхновени от мъжката мода, темата за половата неутралност се засяга не малко пъти през годините.
През 60-те години на миналия век имаше леко загатване за революция срещу суровите полови стереотипи, които масово биваха промотирани през 50-те. Пиер Карден и Пако Рабан се присъединиха към идеята за полово неутрална мода, представяйки изчистени и минималистични силуети, като много скоро тази мода се преориентира от модните подиуми в Париж до американските търговски вериги.
И въпреки това, неутралната тенденция не се задържа дълго на мода и продължи около 10 години до към средата на 70-те, когато бе забравена безславно.
Възходът на унисекс ароматите
Унисекс тенденцията при уханията се завръща точно в правилния момент, когато все повече и повече жени осъзнават, че тяхната женственост не се дефинира с розовия цвят, еднорозите или цветята.
Разговорът на тема “полова флуидност” набира скорост и популярност, а хората все повече се разкриват и говорят свободно за личните си предпочитания, изисквайки повече свобода на избор, който не е дефиниран от социалните роли на техния пол.
Превъртаме лентата напред към 2000-те години, когато знаменитости като Майли Сайръс, Кейтлин Дженър и Руби Роуз разбуниха духовете около дебата за полова неутралност. В същото това време наблюдавахме как популярни модни и парфюмни къщи като Chanel, Burberry, Tom Ford и Yves Saint Laurent се развихрят и, следвайки новата мода, създават така наречените “анонимни” парфюми, които нямат граници.
Докато границите между “негово и нейно” постепенно се размиват в обществото, това съвсем естествено влияе и на начина, по който хората пазаруват. Те имат желанието да изследват своята уникалност, да преминат отвъд границите на социалните роли и да се развихрят посредством различни форми, цветове и стилове. Само през 2015 г. са лансирани 750 нови унисекс аромата в сравнение с 2014 г., когато са само 314 на брой.
Цифрите говорят сами по себе си, имайки предвид анонса на универсалния магазин Liberty London, който твърди, че продажбите на унисекс аромати са се увеличили с 40% през 2017 година.
Елеанор Дуойер, американски козметичен и моден член-кореспондент към Euromonitor, коментира следното: “Унисекс уханията са популярни сред потребителите, които се интересуват от това да изразяват индивидуалността си чрез своя парфюм. Те не желаят да им бъде отреден определен аромат базирано единствено на пола им, но по-скоро искат да намерят аромат с уникален почерк.”
Дали бъдещето на ароматите е полово-неутрално?
Тази година, ароматите се развихрят отвъд половите рамки. И ако през 90-те години, Calvin Klein доминира унисекс пазара при ароматите, то днес ще откриете, че множество нишови и дизайнерски брандове, като Tom Ford, Montale и Escentric Molecules имат смелостта и желанието да отнесат идеята за полова неутралност на следващо ниво.
С YSL, които лансираха цяла унисекс колекция под името Le Vestiaire през 2015 г., включваща култови аромати като Tuxedo, както и Tom Ford, който представи “Fucking Fabulous в края на 2017 г. и Soleil Blanc в началото на 2018 г., хората започват постепенно да се влюбват в ароматите единствено спрямо тяхното ухание, а не спрямо пола, за който са предназначени.
В сегашните пазарни условия, които са доминирани от поколенията на милениалите, които не се вълнуват от полови разграничения, големите търговци преосмислят цялостния си подход при продажбата на техните парфюми, като премахват етикети на база пол и започват да категоризират ароматите на база ароматни нотки.
Сравнително новият бранд за парфюми Commodity, който бе лансиран през 2015 г., постигна масов успех със своите полово неутрални аромати, което само по себе си ни кара да вярваме, че бъдещето на ароматите няма пол, а просто характер.
В ерата на приобщаването, с нетърпение очакваме да видим все повече брандове да експериментират с полово неутрални формули при ароматите си. По този начин те се фокусират върху обединяването на половете, а не тяхното разединение, предлагайки аромати, които хората харесват, а не такива, с които да се определят в обществото.
Ако харесвате унисекс парфюми, може да разгледате нашите предложения ТУК.
Автор:
Гая Арутюнян