Вдъхновяващата история на Коко Шанел

Жената, която прави не една, а две модни революции

Coco-Chanel-blog-post-image-01---BG

Chanel е, без съмнение, една от най-популярните луксозни модни и парфюмерийни марки в света. Легендарната Коко Шанел (Coco Chanel) създава някои от най-емблематичните тенденции в модата и парфюмерията: класическата капитонирана кожена дамска чанта със златна верижка, дамския костюм, двуцветните обувки и, разбира се, най-известния парфюм на всички времена, Chanel № 5.

Ето някои интересни (и по-малко известни) факти за модната марка Chanel и нейната основателка, Габриел (Коко) Шанел (Gabrielle (Coco) Chanel):

Детството на Коко Шанел

Един от най-известните модни дизайнери – Коко Шанел, има дълъг и доста впечатляващ живот. Тя е родена на 19 август 1883 г. в Сомюр, Франция (Saumur, France), а рожденото ѝ име е Габриел Бонюр Шанел (Gabrielle Bonheur Chanel).

Не много хора знаят, че детството на Коко е белязано от бедност и нещастие. Когато е едва на 12 години, майка ѝ (перачка) умира и тя е изпратена в сиропиталищен метох в Обазин (Aubazine), Централна Франция. Това е труден период за малкото момиче, но това е и мястото, където се научава да шие от монахините в метоха.

Раждането на марката Coco Chanel

За много хора би било изненада да разберат, че модната къща Chanel стартира като… шапкарски магазин. Коко Шанел никога не е крила факта, че е използвала многобройните си любовници като трамплин за създаването и развитието на своята марка за мода и красота.

Coco-Chanel-blog-post-image-07
Източник: Hal Vaughan. Sleeping with the Enemy: Coco Chanel’s Secret War. Random House (2011), p. 20

През 1908 г. Коко става любовница на Етиен Балсан (Etienne Balsan), богат бивш военен офицер. Младата Коко (тогава само на 23 години) се премества при любовника си и прекарва следващите 3 години в неговия замък. Там, от скука, тя започва да скицира и създава шапки – това е и първата ѝ стъпка в света на модата!

През 1909 г. тя става любовница на Артър Едуард „Бой“ Капел (Arthur Edward ‘Boy’ Capel), близък приятел на предишния ѝ любовник. Първият магазин на Chanel (шапкарски магазин) е открит през 1910 г. и се помещава на партерния етаж на парижкия апартамент на Артър Капел, в който тя също живее като негова любовница. Интересен е фактът, че тя остава любовница на Артур в продължение на девет години, дори и след като той се жени!

През 1913 г. Chanel отваря първия си бутик (също финансиран от Артур Капел). Там се предлагат луксозни ежедневни облекла, изработени от памук и трико. Това е революция в дамската мода, тъй като тези тъкани са били използвани основно за мъжко бельо преди това. С отличното си местоположение на модна улица, бутикът бързо се превръща в успех. Сестра ѝ и леля ѝ са били първите модели на Chanel – тяхната работа е била да се обличат в дрехи Шанел и да ги „рекламират“ като ги носят, докато се разхождат из града, облечени в Chanel от главата до петите.

Няколко години по-късно, през 1916 г., марката вече е толкова успешна, че Chanel успява да върне на спонсора си всички пари, които той е инвестирал в нея.

 Историята на Chanel No 5

Coco-Chanel-blog-post-image-02

Chanel No 5 е, без съмнение, кралицата на всички парфюми. Уханието е толкова емблематично, че дори хора, които не са фенове на парфюмите, веднага го разпознават. „Дамският парфюм с аромат на жена“ е пуснат на пазара през 1921 г. и днес е най-продаваният парфюм на всички времена. Изчислено е, че една бутилка Chanel No 5 се купува на всеки 30 секунди!

История зад името на парфюма „No 5“ е доста интересна. Когато Коко Шанел кани парфюмериста Ърнест Бю (Ernest Beaux) да създаде формула за първия ѝ аромат, той представя своите 5 шишенца с мостри, от които тя да избира. Уханието в бутилка номер 5 е това, което спечели сърцето ѝ, откъдето идва и името на парфюма, № 5.

Нещо повече, 5 също е било любимото ѝ число, което е свързано и с датата на лансиране на парфюма, 5 май 1921 г. (на петия ден от петия месец).

Формулата на Chanel No 5 (включваща жасмин, иланг-иланг, майска роза, сандалово дърво и алдехиди) е революционна. Преди Chanel No 5 парфюмите имали само един (моно) аромат. Почтените жени носели парфюми, които миришат на отделни цветя (например роза), докато куртизанките носели по-чувствени аромати като мускус и жасмин. След това излиза Chanel No 5, комбинирайки чувственост и чистота и разсипва на пух и прах позицията на парфюма като показател за социално положение. Вече както благочестивите съпруги, така и изкусителните любовници носели същото ухание – Chanel № 5!

Един от първите парфюми, които смесват естествени и изкуствени парфюмерийни нотки, Chanel No 5 е най-купуваният подарък от американските войници за жените им, превръщайки Chanel No 5 в международна мания.

По-малко известен факт е обаче, че оригиналният Chanel № 5 носи на Коко Шанел само 10% от печалбите си, тъй като е бил произведен в Parfums Chanel, където двама еврейски братя притежават 90% от компанията. Година по-късно, когато парфюмът се превръща в международен успех, тя подава толкова много искове за пълна собственост върху Chanel No 5, че собствениците на компанията се налага да наемат на пълен работен ден адвокат, който да работи само по исковете на Коко Шанел.

В крайна сметка са стигнали до съгласие, че тя ще получи военновременните печалби, както и 2% от всички бъдещи продажби на Chanel No. 5 в световен мащаб. Освен това, Пиер Вертаймер (Pierre Wertheimer), един от собствениците на Parfums Chanel, ще плаща ВСИЧКИ лични разходи за живот на Шанел за остатъка от живота ѝ.

Две от парфюмерийните нотки на Chanel No 5 (жасмин от Грас и майска роза) са много редки парфюмерйни съставки и марката днес притежава собствени полета с жасмин и роза, за да се гарантира тяхното оцеляване (с помощта на местни производители).

Основаването на Société des Parfums CHANEL

След отварянето на няколко бутици и лансирането на първия си аромат е време за Chanel да постави началото на успеха на втория си емблематичен аромат, а именно Chanel No 22. Той е лансиран през 1922 г., откъдето идва и името му.

Няколко години по-късно, през 1924 г., Chanel пуска първата си колекция с гримове, като променя завинаги света на луксозната козметика. Изключителната колекция гримове включва продукти за устни и продукти за лице и нейният успех води до създаването на Société des Parfums CHANEL, подразделение на марката, което отговаря за парфюмите и козметичните продукти на Chanel.

Chanel и туид-а

Годината е 1924. След няколко посещения в Шотландия (с херцога на Уестминстър), Коко открива емблематичния си туид. До преди това, туидът се е използвал само за мъжки облекла, но тя заема някои от дрехите на херцога по време на посещенията си и забелязва високото качество и изискания комфорт, които притежава тази материя.

Бързо осъзнава, че може да използва този плат за дамски облекла и скоро наема шотландска фабрика, в която да шият туид платове за нея, за да може да ги използва за всичко – от дамски костюми и палта до спортни облекла и дори аксесоари. Тя е вдъхновена от шотландската природа за дизайните, превръщайки новата тенденция туид във вечна класика, която е включена дори в днешните колекции на Chanel, дело на легендарния дизайнер Карл Лагерфелд (Karl Lagerfeld).

Малката черна рокля

Coco-Chanel-blog-post-image-05
Източник: http://missowl.com/coco-chanels-fashion-life/

Малката черна рокля (или LBD, както много хора я наричат по света) е задължителен елемент от гардероба на всяка жена, независимо от възрастта ѝ, семейното ѝ положение, структурата на тялото и положението ѝ в обществото. Емблематичната малка черна рокля за първи път е включена в колекцията на Chanel от 1926 г. Тя е по-късно включена в известнотото списание Vogue, превръщайки я в легендарната рокля, която е днес. Нещо повече, същата къса черна рокля на Chanel от онази колекция превръща черното от траурен в модерен цвят!

Втората модна революция на Chanel

През 1954 г., след края на Втората световна война, на 71 години, Коко Шанел отново отваря своята модна къща, която е била затворена по време на войната. Причината за грандиозното повторно отваряне? Christian Dior и неговата следвоенна визия за модата.

Когато Dior пуска своя модна колекция с участието на отвратителните за Коко корсети, тя е извън кожата си. Всичко, което някога е създавала, е било насочено към освобождаването на жените (както в пряк, така и в преносен смисъл).

Със своите удобни, но луксозни и изискани дрехи, тя кара жените да се чувстват комфортно в кожата си, да се освободят от етикета на нечия съпруга/дъщеря и т.н. Така че, когато Dior връща корсетите на модния подиум, тя не може да го преживее и започва втора модна революция, с която печели уважението и любовта на американските си клиенти.

Чантата 2.55

Coco-Chanel-blog-post-image-03Източник: https://www.flickr.com/photos/liuwencheng/3923113713/

Класическата капитонирана кожена чанта със златна верижка и презрамка за през рамото най-накрая освобождава ръцете на жените, като им дава лека, но издържлива чанта с уникален дизайн. Тя е пусната на пазара през февруари 1955 г., откъдето идва и името ѝ, 2.55.

Всичко в чантата 2.55 крещи Коко Шанел. Вътрешната облицовка е в цвят бордо – това е цветът на униформата, която Коко е носила в манастира, в който е израснала. Вътрешното отделение с цип на легендарната чанта е мястото, което Коко използва, за да крие любовните писма, които получава от многобройните си любовници. Верижката за рамо е вдъхновена от веригите, които са използвали за ключовете си пазачите в манастира.

Двуцветните обувки

Coco-Chanel-blog-post-image-04
Източник: Chanel-Bicolores-Alta-Costura-1964

Годината е 1957 г., а Коко Шанел прави поредната модна революция със създаването на емблематичните двуцветни обувки. Комбинирането на неутрално бежово за основа и контрастно черно за върха на обувката има двойна цел. То едновременно прави ходилото да изглежда по-малко и прави крака да изглежда визуално по-издължен. Нищо чудно, че тези обувки са пожънали незабавен успех!

Клиентелата на Chanel

Още от старта си, марката Chanel печели сърцата на френския дамски елит. С разработването на марката, тя печели ревностни фенове от цял свят, включително знаменитости и забележителни известни жени.

Ето как Коко описва своите клиенти: „Аз имам много, много красива клиентела. Това е единственото нещо, с което наистина се гордея. Убедена съм, че няма модна къща във Франция с клиентела като моята. От целия свят, най-доброто от цял свят събирам аз и не ме е срам да го кажа; за да го казвам с такава увереност, значи е истина. Може да проверите, аз вярвам, че всяка жена, която се облича добре, се облича тук.“

Ето и някои от най-известните жени, които са били фенове на Chanel:

Елизабет Тейлър (Elizabeth Taylor)

Джейн Фонда (Jane Fonda)

Джаки Кенеди (Jackie Kennedy)

Грейс Кели (Grace Kelly)

Мерилин Монро (Marilyn Monroe)

Грета Гарбо (Greta Garbo)

Марлене Дитрих (Marlene Dietrich)

Наследниците на Коко Шанел

След смъртта на Коко Шанел през 1971 г., марката е изправена пред проблема с намирането на достойни наследници, които да гарантират непрекъснатия успех на Chanel. Със сигурност са намерили най-добрите: през 1981 г. Жак Полж (Jacques Polge) става майстор парфюмерист на Chanel. Две години по-късно, през 1983 г., известният дизайнер Карл Лагерфелд (Karl Lagerfeld) става арт директор на Chanel Fashion.

5 интересни факта за Коко Шанел

  1. Коко Шанел е първият дизайнер, който поставя жените в панталони (тя също е измислила и дамския костюм).
  2. Тя е единственият моден дизайнер в списание Time’s в топ 100 на най-влиятелните хора на 20-ти век.
  3. Коко Шанел прави слънчевия загар модерен. Това се случва случайно, когато се завръща в Кан след като е изгоряла от слънцето по време на круизна ваканция и всички започват да следват тази тенденция.
  4. Прекарва 34 години в апартамент в хотел Риц в Париж (до смъртта си през 1971 г.).
  5. Преди да стане дизайнер е била певица в парижките кафенета.

Известни цитати от Коко Шанел


Coco-Chanel-blog-post-image-06
Източник: REX FEATURES

Жена, която не носи парфюм, няма бъдеще.

Едно момиче трябва да бъде две неща: класна и разкошна.

Не си губете времето да блъскате стената, надявайки се да я превърнете във врата.

Облечете се без вкус и ще си спомнят дрехите; облечете се безупречно и ще си спомнят жената.

Семплостта е ключът към всяка истинска елегантност.

Модата се променя, но стилът е вечен.

„Къде трябва да се слага парфюм?“, попита една млада жена. „Там, където иска да бъде целуната.“

Аз не правя мода, АЗ СЪМ модата.

Най-добрият цвят в целия свят е този, който ви отива.

Може да си красива на трийсет, очарователна на четиридесет и неустоима през останалата част от живота си.

Жена с хубави обувки никога не е грозна.

Облечи се все едно ще се срещнеш с най-лошия си враг днес.

Стига да знаеш, че мъжете са като деца, значи знаеш всичко!

Природата ти дава лицето, което имаш на двайсет. Животът оформя лицето, което имаш на трийсет. Но на петдесет получаваш лицето, което заслужаваш.

Не знам защо жените искат да имат каквото и да е от нещата, които мъжете имат, когато едно от нещата, които жените имат, са мъжете.

Марката Chanel може да намерите и в нашия парфюмериен онлайн магазин – https://fragrances.bg/chanel

 

You may also like...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.