Говорите ли езика на парфюмите? Не? Не се притеснявайте.
Преди 1 година с наша помощ се появи на бял свят първата българска книга за парфюмерийния свят (разпространяваща се безплатно и досега), коятo да служи за ваш гид в света на маркова парфюмерия. Искахме да ви дадем възможност да надникнете зад кулисите на една от най-успешните индустрии и да опознаете нюансите, пъстрия дух и историята на парфюмите. За да отпразнуваме годишнината на „Парфюмите от А до Я“, решихме да напишем този речник, който ще ви запознае с най-често използваните понятия, нотки, емоции, аромати, които рисува парфюмерийният свят.
Както и при всеки друг вид речник, започваме по азбучен ред:
А – Амбра
Амбра (известна още като кехлибар) е съставка, известна със своя чар, топлина и грация. Често бива описвана като „сълзите на слънцето“, „каменен мед“, „прозорец към миналото“. Употребата заради уханието ѝ датира от прастари времена, когато в Древен Китай са горели амбра по време на различни церемонии. Амбрата обаче има лек аромат и е доста трудна за извличане, поради което парфюмната индустрия използва основно лабданум, за да постигне златната топлина на кехлибара.
Б – Базови нотки
Всеки парфюм се състои от 3 основни вида нотки (връхни, средни и базови), които не просто са смесени, а специално подбрани, за да се разгърнат по определен начин във времето като взаимно се допълват и подчертават, правещи уханието многопластово и вълнуващо сетивата. Базовите нотки са тези, които се провявяват след като връхните изчезнат, а средните са се развили напълно. Базовите и средните нотки формират цялостната представа за парфюма. Те са по-богати и дълбоки и обикновено се развиват около 30 минути след нанасяне, като дори засилват своето ухание с течение на времето. Те съставят между 10% и 25% от парфюма и оставят дълготрайно впечатление. Затова и са най-скъпи като цена и начин на извличане.
В – Връхни нотки
Това са уханията, които се усещат веднага след нанасяне на парфюма. Обикновено те са краткотрайни и се изпаряват много бързо (5-30 минути), но съставят първоначалното впечатление за даден аромат и затова са изключителна важна част от цялостната композиция. Те са леки, свежи, ефирни, но тяхната сила да привличат ги прави едно от най-силните оръжия. Представят между 20% и 40% от целия аромат.
Г – Гардения
Гарденията е цъфтящ храст или малко дърво с невероятно красиви бели цветове и силен и сладък екзотичен аромат. Тя расте в тропични и субтропични райони и е вечно зелено растение. Етеричтното масло от гардения е сред най-ценните етерични масла, които могат да бъдат намерени. Тя самата е толкова деликатна обаче, че маслото не може да бъде извлечено посредством парна дестилация. Вместо това цветовете ѝ се покриват с палмово масло докато уханието им премине в него. Гарденията е сред малкото парфюмни нотки, които са осмично балансирани, което означава, че е подходяща както за връхна, така и за средна и базова нотка. Интересен факт е, че тя е националното цвете на Пакистан.
Д – Дървесен аромат
Дървесни са ароматите, които опияняват с уханието на мистериозна и свежа горска атмосфера. Обикновено са придружени от цитруси или мускуси, за да оформят едно завършено и хипнотизиращо ухание. Нотките се разделят на дървесни морски, дървесни ароматни, дървесни шипрови, дървесни цветни мускуси и дървесни подправки. Едни от най-известните „представители“ са кедър, ветивер, сандалово дърво, дъбов мъх.
Е – Етерично масло
Етеричното масло е концетрирана течност, която съдържа летливи ароматни съединения от растения. То носи отличителния аромат на самото растение.
Ж – Жасмин
Още от древни времена жасминът се възприема като символ на любовта и романтика, олицетворение на изкушението и страстта. Етеричното масло, извлечено от жасмина, е едно от най-скъпите, ценни и екзотични масла, използвани в парфюмерийната и козметичната индустрия. Смята се, че ни прави по-чувствителни и съблазнителни. Неговият цвят се използва най-често като базова нотка. Той е един от най-старите и разпространени флорални аромати в света, а името му идва от персийската дума Yasmine, която означава ухание, аромат.
З – Зюмбюл
Зюмбюлът произхожда от средиземноморските части на Европа и Мала Азия, където расте в диво състояние. Той допринася за цялостта на цветния букет, акцентирайки върху силата на цветните аромати. Използва се най-често в сърцевината на парфюмната композиция.
И – Иланг-иланг
Иланг-иланг е дърво със средна височина около 12-15 метра, наподобяващо върба. Расте в тропическите райони на Азия, Филипините и Индонезия. Още от древни времена се слави като символ на любовта и чувствеността, известен и като афродизиак. В Индонезия младоженците се украсяват с благоуханни венци, а с ароматния дим опушвали жилищата против караници и раздори. Той има и положително действие върху нервната система – маслото е ефикасно при депресивни състояния, умора, безсъние, ПМС. Извлича се посредством водна или парна дестилация на прясно набраните цветчета. Интересен факт е, че от около 25 кг свежи цветове се добиват само около 500 г масло. Много от най-известните парфюмеристи на 21 век определят уханието като изключително женствено, чувствено и съблазнително, затова и се използва особено често в състава на женските аромати. Най-известният парфюм в света включва иланг-иланг, а именно безсмъртният Chanel No. 5.
К – Канела
Сладкият и чувствен канелен аромат се дължи на екзотичното дърво, от което се добива. Той неслучайно, от древни времена е признат и като афродизиак. Канелата е не просто ароматно ухание или подправка – тя има безброй приложения в грижата за здравето, козметиката, кулинарията и, разбира се, парфюмерията. Съчетава се много добре със сладки, екзотични, цитрусови и свежи ухания.
Л – Лавандула
Лавандулата е известна със своето успокояващо действие. Името й произлиза от латинското “lavare”, което означава „мия”. То идва от древната римска традиция да се използва лавандулово масло при къпане. Днес лавандуловото масло е предпочитана съставка за много парфюми заради своя свеж, сладък и остър цветен аромат. Извлича се от цветовете на лавандулата чрез парна дестилация, а най-големите производители на лавандулово масло са България, Франция и Украйна.
М – Мимоза
Родът на мимозата се състои от около 400 различни вида билки, дървета и храсти. Видът, който се използва в парфюмерията, цъфти само веднъж в годината, а цветовете му са изключително крехки. Загадъчната ѝ природа принуждава парфюмеристите да я използват като акцент вместо да ѝ дадат главна роля. Нейното ухание обаче е като истински слънчев скъпоценен камък за всяка композиция. Най-често е използвана във флорални букети, създавайки силни и наситени нюанси. Това се дължи на флоралния ѝ семпъл аромат, обгърнат в ясно доловима топлина. Етеричното масло от мимоза има сладко цветно ухание и успокояващ и затоплящ ефект.
Н – Нотка
Цялостното ухание на вашия парфюм е съставено от букет от аромати, наричащи се нотки. Вече споменахме, че те се делят на връхни, средни и базови, но не сме говорили за техния произход. Източниците на парфюмерийните нотки се делят на два основни вида: естествени и изкуствени. Естествените могат да се открият в растителния (цветя, подправки, плодове, листа, смоли и други) и животинския свят (мастни образувания, жлези, пчелни продукти и други). Изкуствените източници са все по-често използвани в съвременната маркова парфюмерия. Те се синтезират в лабораторни условия и точно затова много по-лесно се следи за еднаквост на качеството и крайния продукт (парфюмерийната нотка). За разлика от естествените, изкуствените източници на парфюмерийни нотки съдържат един и същи основен химически компонент, който допринася по точно определен и непроменящ се начин към парфюмерийната композиция.
О – Одеколон (EDC)
Когато става въпрос за концентрация за ароматните съставки, има няколко различни вида ухания. Едно от тях е одеколонът. Неговите ароматни съставки са между 3% и 8% (най-често около 5%) и обикновено трае до 2 часа. Той е доста по-евтин от тоалетната вода и парфюмерийната вода (за които ще говорим след малко), поради високата си концентрация на алкохол.
П – Парфюмна вода (EDP)
Парфюмната вода е на второ място по концетрация на парфюм (след парфюмния екстракт). Нейната концентрация е между 10% и 20% (стандартно около 15%) и обикновено трае между 3 и 5 часа. Тя успешно съчетава дълготрайност и качество и неслучайно е сред най-често използваните парфюмерийни концентрации – почти няма бранд, който да не предлага EDP като основен елемент от своята колекция.
П – Папая
Папаята е тропическо дърво, което расте в Южна Америка и Азия. Наричана е още „хлебно дърво“ и става популярна още по времето на ацтеките. Плодовете на дървото са изключително ценни, тъй като са наситени на различни видове витамини – A, B, C, D и E, микроелементи и минерали. В парфюмерията е любима нотка заради тънкото си, сладко, свежо и дори леко кисело ухание. Най-често присъства в летни аромати.
Р – Роза
Наречени „кралици на цветята“, розите растат на храсти с над 30-годишен живот и достигащи височина над 2 метра. Розовите цветове се берат рано сутрин, тъй като с напредването на деня те губят от деликатния си аромат. Българското розово масло се извлича чрез двойна водна дистилация. Интересен факт е, че то не променя качеството си във времето (също като диамантите). България е сред най-големите производители и износители на натурално розово масло (около 70% от световния износ). То е признато в цял свят и е предпочитана съставка за много известни парфюмерийни производители като Christina Dior, Givenchy, Bvlgari, Chanel, Kenzo, Paco Rabanne, Lancome и други.
С – Средни нотки
Средните нотки са тези, които се разкриват сред изпаряването на връхните. Те са „сърцето“ на парфюма и се развиват в продължение на 10-30 минути. Имат много по-дълъг живот от връхните и спомагат за пълното разгръщане и завладяващо усещане на аромата. Средните нотки съставят между 40% и 80% от парфюма, като за тях често се използват плодови и цветни ухания и пикантни подправки (роза, лавандула, иланг-иланг, жасмин, канела, кардамон, розмарин и други).
Т – Тоалетна вода (EDT)
Ароматните съставки на тоалетната вода са между 5% и 15% и обикновено трае между 2 и 4 часа. По-лека и евтина от парфюмерийната вода, тя е изключително често срещата. Най-често се използва в ежедневието и в по-топлите сезони.
Ф – Фрезия
Растените фрезия е първоначално описано като вид през 1866 г. Произлиза от южната част на Африка, но фрезия (каквато ни е известна днес) е хибрид, култивиран от няколко вида фрезия. Когато е в естествената си среда, тя цъфти за много кратко време в ранна пролет. Нотката фрезия се постига чрез изкуствени съставки, макар да е възможно да бъде придобита и по естествен начин. Процесът на натурално извличане обаче е изключително трудоемък, изискващ много време и усилия. Деликатният ѝ, но силен аромат, нежността и женствеността, която излъчва, вдъхновява много парфюмеристи за създаването на свежи и класни парфюми. Фрезия е и цветето, което се използва най-често за булчински букети, което въобще не е учудващо, предвид че символизира невинност, вярност и доверие.
Х – Хайвер
Хайверът е символ на лукс и висок социален статус още от времето когато е бил стриктно пазен само за кралската трапеза през 16-ти и 17-ти век. Считан е и за храната на любовта, имащ отдавна славата на мощен афродизиак. Въпреки това неговото място въбще не е ограничено само в кулинарията. Той е и предпочитана (макар и сравнително от скоро) съставка в козметиката и парфюмерията. Хайверът е богат на витамините A, D, B1, B2, B6, както и на амино киселини – съставки, помагащи за забавяне процеса на стареене. В парфюмерията Тиери Мюглер е този, който разработва революционния метод на молекулярна дистилация, чрез който става възможно извличането на нотката. Тя помага на композицията да придобие баланс и поражда чувство на лукс, елегантност и изисканост.
Ц – Цитрусови аромати
Цитрусовите парфюми са сред любимите аромати на дамите, поради чувството за свежест, лекота и свобода, което носят. Тези композиции са базирани на уханията на лимон, портокал, бергамот, грейпфрут, мандарина и други цитруси в комбинация с ароматни и тръпчиви нотки за мъже и флорални за жени. Делят се на цитрусови ароматни (с включени ароматни билки) и цитрусови сладникави.
Ч – Черен пипер
Може и да не ви се вярва, но черният пипер е доста популярен и в парфюмерийната индустрия. Най-често се използва като връхна нотка, преминаваща към средна. Уханието му е леко натрапчиво и горчива и чудесно контрастира на по-меките аромати. Той допринася за многопластността и дълбочината на парфюма, описващ смели елементи.
Ш – Шафран
Шафранът е една от най-скъпите подправки, позната на човечеството, и съответно, един от най-скъпите компоненти в парфюмерията. Той се добива от цветовете на шафрановия минзухар, произхождащ от остров Крит. Наименованието му идва от старофренски термин, означаващ „жълт“. Освен че е предпочитан в парфюмерийната индустрия, той има и широко полезно влияние върху човешкото здраве, тяло и съзнание.
Щ – Щастие
Щастието, разбира се, не е ограничено само до ароматния свят, но нямаше как да го пропуснем. Усещането, когато получиш нов парфюм; когато се напръскаш с любим аромат и го усетиш във въздуха около теб; когато получиш комплименти за прекрасното ухание, всичко това е ароматно щастие!
Ю – Юзу
Юзу е азиатски екзотичен цитрусов плод, отглеждан в Япония и Китай. Той е хибрид между лимон и мандарина. Ароматът му напомня на грейпфрут и е изключително търсен сред парфюмеристите. Подхожда си с други цитрусови ухания, тъй като допълва, акцентира и удължава техния ароматен живот.
Я – Ягода
Обикновено използвана за дамски парфюми, ягодата е сред най-популярните и класически парфюмни нотки. Тя пленява сетивата със своя сладък аромат, напомня за летни коктейли, спомени от детството, провокира мисълта за романтични нощи. А знаете ли, че семейството на ягодата е много близко до семейството на розата? Това обяснява връхните цветни акорди в нея! Освен това богатият аромат на ягодата разкрива плодово-зелени, пикантни и дори карамелени нюанси. Интересен е фактът, че в парфюмерията нотката ягода не се извлича от самото растение, а се постига в лаборатория чрез комбиниране на различни молекули.
Това бяха част от най-разпространените понятия в парфюмерийния свят. Пропуснали сме нещо интересно? Споделете ни и ние ще го включим като допълнителна информация.