Историята на Диор

histoy-of-Dior-fragrancies-blog-post-image-00-BG

“Щастието е тайната на красотата. Няма красота без щастие.”

Кристиан Диор

Помислете за момент за модната къща Диор. Кое е първото нещо, което ви идва наум?

Дали не са убийствените дамски червени устни с Dior Rouge, или вероятно си спомняте за легендарния парфюм Dior Poison, а може би е последния писък на модата – Dior saddle bag или чантата на Диор с форма на седло?

Каквито и да са асоциациите ви, няма никакво съмнение, че със своята над 70 годишна история, Диор не е просто луксозен бранд, а институция определяща модните течения на утрешния ден, подкрепена от революционния и многопластов ум на гения – Кристиан Диор.

И така, как модната къща стигна до нивото, на което се намира днес?

Открийте част от отговорите в редовете по-долу.

Кристиян преди Диор

Както може би предполагате от масовия успех и дългогодишната история на модната къща, мъжът, който се крие зад нея е далеч от обикновен персонаж. Обратно на всеобщото вярване, Кристиан Диор обожава времето прекарано в усамотение, избягвайки всякакъв вид социални събирания, когато му се отдаде възможност.

Необикновената история на Кристиан започва през далечната 1905 г. в Нормандия, Северна Франция, в къща в типичен нормандски стил от 19-ти век, чиято фасада е боядисана в розов и сив цвят. Той прекарва първите пет години от живота си там, преди да се премести с цялото си семейство в Париж през 1910 г.

Дните прекарани във вилата в Гранвил са изпълнени с лежерно щастие и игри, често самостоятелни, но въпреки това дизайнерът не спира да черпи вдъхновение от тях по време на модната си кариера. Кристиан Диор внедрява спомените от къщата, в която израства, както и от заобикалящата я природа и градини в своето изкуство чрез цветовете, които използва – сиво и розово, както и чрез парфюмите, които създава – любимите му ухания на момина сълза и рози.

Кристиан наследява майчиния си усет за стил и силно влечение към изкуството. Веднага след завършване на гимназията, той открива собствена арт галерия в Париж с финансовата помощ на баща си. За съжаление, много скоро след това се налага да закрие галерията през 1929 поради поредица от неочаквани събития, като смъртта на майка му и разпада на бизнеса на баща му.

Между 1937 и 1946 г., Кристиан работи за две модни къщи  – тази на Робърт Пиге и Люсиен Лелонг, като във втората работи редом с Балмейн като основен дизайнер на рокли.

След време Мосю Диор коментира, че най-важното нещо, което е научил от Пиге, е че елегантността се крие в простотата.

Възходът на Диор

Кристиан Диор е изключително суеверен мъж, който силно вярва в славната си съдба. Той често посещава ясновидци, които гадаят бъдещето му на карти Таро и силно вярва в съдбата и разнообразните ѝ начини да урежда живота на човека.

На 42 годишна възраст, Диор е на път да осъзнае колко прав е бил през цялото това време, чакайки нещо значимо да се случи. Неговият талант не остава незабелязан и най-накрая, през 1946 г., той успява да основе собствена модна къща с финансовата подкрепа на Марсел Бусак (богат собственик на памучни фабрики, по-известен като “Памучният Крал”).

Краят на 1946 г., определя началото на една модна революция с откриването на модна къща Dior на 30-то Авеню Монтен в Париж.

От този момент до пролетта на 1947 г., Кристиан Диор, заедно с шивачи и дизайнери от най-висок клас, сред които и Пиер Карден, работи неуморно, за да произведе един шедьовър. През февруари 1947, Кристиан Диор представя първата си колекция, която в последствие се преименува от американците като “New Look”. Според Jean-Luc Dufresne, куратор в Музеят на Кристиан Диор, “12-ти февруари е единствената дата, с която може да се проследи началото на един ясен, исторически и естетически социален феномен.”

histoy-of-Dior-fragrancies-blog-post-image-02

По това време Франция се възстановява от войната и все още е под квотен режим на разпределение на платовете, и когато Диор представя роклите си с дължина до прасеца, той предизвиква възмущение в част от обществото.

Колекцията от силуети с форма наподобяваща оса, пищните бюстове и дългите поли оказва революционно въздействие върху дамската мода и силно контрастира с напълно лишените от женственост “квадратни” силуети от периода по време на войната.

Разведрявайки мрачните настроения обхванали Франция, колекцията бързо става международно известна и по този начин, помага на Париж да възвърне славата си на международна столица на модата.

Мосю Диор има остър търговски нюх, като непрестанно разнообразява продуктовата гама на модната къща, целейки да завърши дамската визия от начало до край. През 1948 г., все още жънейки успехите от неговата “първа рожба”, дизайнерът създава парфюмен отдел начело с парфюма Miss Dior, който е посветен на сестра му – бунтарката Катрин Диор.

Брандът Диор е успешен от самото му създаване, а към момента, в който представя известния парфюм Diorama през 1949 г., компанията вече е постигнала печалба от около 13 милиона долара.

През 1953 г., модната къща навлиза в света на козметиката, представяйки легендарната линия червила – “Rouge Dior”, включваща осем нюанса червено, които лесно се съчетават с червения цвят на роклите в колекциите.

Кристиан Диор е неудържима сила, човек с много таланти, който налага модни тенденции, пише книги и изнася лекции на тема мода пред хиляди студенти в Парижката Сорбона.

Той почива през октомври 1957 г. по време на почивка в Италия. Стотици присъстват на погребението му, тъй като е обожаван както от приятелите, така и от работниците си.

histoy-of-Dior-fragrancies-blog-post-image-03

Диор след Кристиан

Знаете ли какво е общото между Ив Сен Лоран, Джанфранко Фере и Джон Галиано, освен факта, че всички те са велики модни дизайнери? В даден момент, всички те са били арт директори към модната къща Диор след смъртта на Кристиан Диор.

Кариерата на Ив Сен Лоран, който по онова време е на 21 г., стартира, като бива назначен за арт директор в Диор веднага след смъртта на дизайнера. По-късно, той е наследен от талантливия Марк Боан, който въвежда колекцията Slim Look. Тя дефинира нова ера за марката чрез стройния силует, който предлага модерен прочит на първоначалния силует под формата на цвете.

През годините след смъртта на дизайнера, модната къща Диор сменя няколко арт директора, но никога не спира да впечатлява с иновативния си подход и висококачествения си дизайн на дрехи, често носени от редица знаменитости, сред които принцеса Грейс на Монако, Евита Перон, Елизабет Тейлър, Мадона и др.

За своите над 70 години съществуване, модната къща Диор успява да се адаптира към социалните промени и да бъде винаги актуална, избирайки модни дизайнери от най-високо ниво за свои креативни директори, като всеки от тях успява да остави незабравим отпечатък в историята на Диор.

И нека завършим с думите на Диор: “От една страна съм аз, този затворен човек, това дете, този почитател на Пруст, този артист и от друга страна е той – Кристиан Диор – модният дизайнер, който ме погуби.”

 

 

Stefka Georgieva

You may also like...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.