Модният бизнес е пълен с имена на марки, за които всички сме чували. Едно от тези емблематични имена е това на Версаче. Откакто компанията е основана през 1978 година, Версаче е символ на висша мода, класа и изтънчен вкус.
Много известни личности избират да носят дрехи и аксесоари на Версаче на червения килим. Това още повече допринася за това марката да получи световно признание. Днес Версаче все още има страхотна репутация, но малко хора знаят историята зад създаването на тази глобална компания.
Лицето зад Версаче – Джани Версаче
Създателят на модната къща Версаче е Джовани Версаче, още известен като просто Джани Версаче. Джани е роден в Южна Италия, в град Реджио Калабрия през 1946 година. Израства с по-големия си брат Санто Версаче и с по-малката си сестра Донатела. Майка му има шивашки бизнес, където Джани чиракува като малък.
Джани се интересува от мода, дизайн и архитектура и на 26 години се мести в Милано и започва кариерата си в модния свят. Там работи за няколко италиански ателиета като Марио Валентино, Комплис и Джени. Скоро талантът му става явен и той основава своя собствена компания. През 1978 година представя първата си колекция за женски облекла и отваря бутиков магазин в Милано. Още оттогава брат му Санто и сестра му Донатела започват да работят при него.
Модните шоута на Версаче стават все по-успешни и през 90-те Джани вече е създал невероятна модна империя. Дизайните му са смели, иновативни и много различни от тези на конкурентите му. Джани не се страхува да използва ярки цветове и сексапилни цепки, но все пак успява да направи облеклата си изискани и луксозни.
Много хора смятат, че е гений, но дръзкият му вкус среща също така и много критика. Съперничеството му с известния Джорджо Армани не е тайна. Колекциите на двамата, обаче, са толкова различни, че скоро нашумява фразата, че „Армани облича съпругата, а Версаче облича любовницата“.
Вдъхновенията на Версаче и най-популярните му иновации
В продължение на свръхуспешната си кариера Версаче създава много иновативни облекла. Джани се гордее с произхода си и южноиталианското си наследство и много от дизайните му са инспирирани от древното гръко-романско изкуство и ера. Получава вдъхновението си от древната история на Италия дори за логото на компанията си – главата на Медуза.
Медуза е гръцко митологично създание, което кара хората да се влюбят в нея, щом я погледнат в очите. Тя е била илюстрирана на пода на древни руини в Реджио Калабрия. Там Джани си играе като дете и по-късно решава да използва този символ за логото на компанията си. С това той се надява работата му да има същия ефект върху хората и те да се влюбват в нея.
Сред най-иновативните му творения откриваме изключително леката материя, наподобяваща броня, наречена Оротон. Също така виждаме и повтарящи се мотиви като например гръцкия ключ.
Искрящи шарки, ярки цветове, бондажни елементи, тоги от сребриста мрежа и латексови рокли – всички те са част от известните му модели и причината много критици да намират колекциите му за вулгарни.
Поп арт десените също са част от дизайните на Версаче, тъй като Джани е фен на артистите Анди Уорхол и Рей Лихтенщайн. Въпреки критиката, Версаче остава верен на себе си и продължава да създава уникални творения, печелейки хиляди фенове.
Дизайнерът е близък приятел с известни личности като Елтън Джон, Шер, Мадона и Майкъл Джексън и създава дрехи лично за тях. Благодарение на това става известен и като рокендрол дизайнер.
Супермодели като Наоми Кемпбъл, Синди Кроуфорд, Линда Еванджелиста и Кристи Търлингтън често са част от модните му шоута, но носят модели на Версаче и на други събития. В интерес на истината, думата супермодел е създадена именно за тях заради това, че Джани им плащал повече, от който и да било за времето.
Едно от най-известните му творения и до днес е черната рокля, която актрисата и модел Елизабет Хърли носи на премиерата на филмаЧетири сватби и едно погребение през 1994 година.
Черната рокля е направена от коприна и ликра и има огромни златни безопасни игли от двете страни. Тази рокля е секси и дръзка и дълго след събитието, много вестници и списания продължават да пишат за нея.
Компанията след смъртта на Джани Версаче
На 15-ти юли 1997 година, Джани Версаче се прибира от сутрешната си разходка в имението си на Маями Бийч. Именно пред имението си е прострелян и убит от серийния убиец Андрю Кънанан. Убиецът бил обсебен от дизайнера и често се хвалел с близкото си приятелство с него, въпреки че двамата дори не се познавали. Версаче е последната му жертва и 8 дни след като го застрелва, Кънанан се самоубива.
Джани Версаче оставя след себе си огромно наследство и вероятно завинаги ще остане известен като модна легенда и гений. Преди да бъде убит, той се лекува от рядка форма на рак на ухото. Лечението му било успешно, но въпреки това, той оставя завещание, в случай, че загине.
Според завещанието му, сестра му Донатела трябва да получи 20% от компанията, брат му Санто – 30%, а останалите 50% остават за племенницата му и дъщеря на Донатела – Алегра.
Въпреки че тогава тя е една на 11 години, Джани е силно привързан към нея. Скоро след трагедията, Донатела Версаче става креативен директор, а Санто Версаче – главен изпълнителен директор на компанията.
През 2018 година компанията е купена от Майкъл Корс за 2.1 милиарда долара. Донатела продължава да бъде в ролята на креативен директор. Няма съмнение, че най-известните модели на Версаче ще останат вечни и че в бъдеще ще виждаме още техни иновации.
Парфюми на Версаче
Днес не свързваме Версаче единствено с дрехи. Компанията създава аксесоари, бижута, порцеланови изделия, мебели и парфюми. Първият си аромат представят през 1981 година и това е дамският парфюм Gianni Versace for women. Сега вече марката има десетки различни аромати, като последният излиза през 2018 година. Също както останалите творения на Версаче, и парфюмите им са дръзки, уникални, сексапилни и бляскави.
Ароматът е чувствен, силен и магнетичен. В състава му са включени съблазнителни ориенталски нотки, мускус, както и флорални тонове от гардения и жасмин. Шишенцето на парфюма е във формата на кристал и също като него, самият парфюм е идеалното бижу и аксесоар. Това е перфектен аромат за вечер навън или за официално събитие и ще направи присъствието ви много по-силно.
Versace Bright Crystalе още един невероятен парфюм от същата линия. Ароматът е свеж, флорален и воден. Уханието му е по-леко в сравнение с Crystal Noir. В сърцето му пулсират изящни нотки на нар, божур и магнолия. Този парфюм е подходящ за ежедневието на всички женствени, но в същото време силни и самоуверени дами.
Аромат е вдъхновен от гръцката митология. Кръстен е на гръцкия бог на любовта – Ерос и е жизнен и силен. Предлага се в стъклено шишенце в тюркоазен цвят, на което е изобразено логото на Версаче – главата на Медуза. Успяваме да усетим мента, зелена ябълка и цитрусови плодове, смесени с дървесни нотки и ухание на тонка.
Eros pour Femme е чувствен и деликатен. Привлекателното му и страстно ухание изпъква благодарение на нотки на цитрусови плодове, два различни вида жасмин и искрящ лимонов цвят. Основата е изградена от дълбоки и меки дървесни акорди, които подсилват красивия парфюмен силует.
Versace Versense е свежо цитрусово ухание.Включва натурални и земни тонове. Бергамот, зелени мандарини, кедрово и маслиново дърво, комбинирани с лилия и жасминови цветчета, напомнят за Средиземноморието. Versace Versenseе пробуждащ, жив и опиянителен.